kritikák

2017. június 12. 18:49 - Mumia

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands (2017)

Valószínűleg az év játéka lesz számomra. Ezzel be is fejezhetném az ismertetőt, de természetesen még nem fogom. Meg kell valljam, kicsit bajban vagyok hogy merről is közelítsem meg a játékot. Ez egy nyílt világú harmadik személy nézetű akciójáték. Amelyben te és a három tagú csapatodnak az a feladata hogy felszámoljon egy bolíviai drog kartellt.
Nem egyszerű feladat így első hallásra, meg másodikra sem. És a játék mérete ezt hűen tükrözi. Több mint száz a fő célhoz kapcsolódó küldetésével nem kispályás. A szó szoros értelmében sem, ugyanis a játékban bejárható terület hatalmas, még sehol sem láttam ilyen méretű és ilyen részletesen kidolgozott térképet. Ami különösképpen a levegőből néz ki baromi jól. Azóta nem ámultam ennyire játékban a terep kidolgozottságán mióta először játszottam a Flight Unlimiteddel több mint két évtizede. Csakhogy itt természetesen bárhol leszállhatsz a földre és közelről is meglehetősen részletese a világ, habár így már inkább csak átlagos a grafika de ekkora világért cserébe ezt elnézem. 

Azonban a játék legerősebb eleme mindenképpen maga a játékmenet. Nagyon hasonló az általam nagyra tartott Mercenaries 2-höz. Mind a helyszín tekintetében ahol játszódik mind pedig a játékmenet szempontjából. Azonban van egy hatalmas eltérés, itt nem független zsoldoskatona vagy hanem egyértelműen valakinek az oldalán állsz. Így küldetéseket is csak egy helyről kapsz kivételn nélkül. Ez kissé kiábrándító volt elsőre. Jó lett volna ha lehetséges komolyabb mellékküldetéseket elvállalni. A kartel írtása közben / mellett. Független fakcióktól ahogyan az a Mercenaries 2-ben is volt. Így a játékban csak két küldetéstípus fordul elő, sztorihoz kapcsolódó és a felkelőket segítő mellékküldetések. Az előbbi értelemszerűen a fő célod elérése érdekében végzed, de erre majd később részletesebben visszatérek. A második a felkelőket segítő küldetések ami a felkelők hatékonyságát és őrjárataik jelenlétét növeli a térképen. Minden kületetéstípus egy bizonyos támogató funkció hatákonyságát növeli.
Íme a küldetéstípusok listája, ezekből mindegyikből több van és változatlanul ismétlődőek csak a helyszín más de a feladat és a megoldásaik mindig azonosak.

  1. Utánpótlás csomag: Ezek levegőből az amerkai kormány által ejtőernyővel ledobott ellátmány csomagok amiket a felkelőknek szántak. Ezek mindig egy nehezen általában csak levegőből megközelíthető helyen vannak, egyetlen cél hogy elérd őket és bekapcsold a nyomkövetőt a csomgon. Messze ez a legegyszerűbb küldetéstípus. Ez a "felderítés" képességet nyitja meg illetve javítja. Aminek az a lényege hogy egy területre kérheted hogy jelöljék meg az ellenséges katonákat. Én nem igazán használtam ezt a képességet általában magam derítettem fel az ellenfelek pozícióját. De hasznos lehet épületen belül levő ellenfelek ellen akiket nem láthatsz távolról.
  2. Szállító konvojok: Az ellenség különféle felszereléseket szállít konvolyokban, a cél hogy ezeket megkaparintsd. El kell intézni a kíséretet és megállásra kell kényszeríteni a teherautót. Lehetőleg épségben. De ha netán megsemmisül akkor is teljesíthető a küldetés, csak a zsákmány feleződik.A felszerelések az egyéni skill-ek és másodlagos használati tárgyak fejlesztéséhez kell. A játékban a képességek fejlesztéséhez skill pontok mellett valamilyen véletlenszerű ellátmány is kell Négy kategória van: Étel, Üzemanyag, Orvosi felszerelés, Kommunikációs eszközök.
  3. Szállító helikopter / repülő elrablása: Az előzőhöz hasonló csak itt egy repülőtérről vagy bázisról kell eltulajdonítani az utánpótlást. Majd eljutni vele egy a lázadók által ellenőrzöt repülőtérre.Tapasztalatom szerint ezek a repülők / helikopterek jóval sérülékenyebbek a hagyományosaknál. Elég egy kis ütés hogy megsemmisüljön különösen a repülő. És sokszor olyan rövid a leszállópálya és olyan közel vannak hozzá tereptárgyak hogy könnyen mission failed lehet az eredmény a cél küszöbén.
  4. Rádióadó őrzése: Ezek apró kartel ellenes propagandát sugárzó kalózrádiók, amiket be kell kapcsolni majd egy bizonyos ideig őrízni a hullámokban érkező ellenségtől. Amíg nincs gránátvetőd ez küldetéstípus a lehetetlen kategóriát súrolja. Olyan sokan és olyan hirtelen jönnek minden irányból, és ráadásul általában védhetetlen helyeken van a rádió. Ez a az "aknavető" támogató skillt befolyásolja. Amivel értelemszerűen támadást kérhetsz egy kijelölt helyre.
  5. Kartel vezető fenyítése: El kell kapni és megfenyegetni egy magasabb rangú kartel tagot Ez is olyan küldetés amit jóval egyszerűbb akkor csinálni ha már elérhetővé tetted a flashbang-et. Mert anélkül elég nehéz közel jutni egy folyamatosan lövöltőző ellenhez anélkül hogy lelőnéd. Hacsak nem lopakodva oldod meg. Ez elérhetővé teszi azt hogy kérhetsz erősítést a lázadóktól. Ami jól jön ha nagyon sok lesz hirtelen az ellenfél valahol.
  6. Átjátszó tornyok: Ki kell kapcsolni két rádiótornyot amik egymástól relatíve messze vannak, és az első kikapcsolásától számítva időlimit van. Általában az idő fele alatt át lehet vágtatni a másikhoz úgyhogy annyira nem nehéz küldetésfajta. Általában nem több mint 2-3 karteltag őrzi ezeket. Ez az elterelő hadművelet képességet teszi elérhetővé ill. fejleszti. Megmondom őszíntén én ki sem próbáltam. A lényeg hogy ezzel nem csak a te pozíciódhoz hanem tetszőleges helyre hívhatsz felkelőket.
  7. Átjátszó állomás: Egy elbarikádozott bunkerbe kell behatolni és ott időlimiten belül meghackelni a vezérlőpultot. Mondanom sem kell ez az egyik legnehezebb küldetés az időlimit miatt. Ráadásul olyan épületbe kell behatlni ahol az állig felfegyverzett ellenfelek lesben állhatnak bármelyik sarokban.Ez azt a képességet fejleszti amivel járműveket kérhetsz a pozíciódhoz. Ami nagyon hasznos lenne ha nem pocsékul lenne implementálva. Ugyanis csak főút mellé képesek autót küldeni, ha úttól távol vagy akkor nem is tudod hová küldték a kocsit mert látókörödön kívül lesz. Ráadásul a jármű a semmiből materializálódik. Mercenaries2-ben meg bírták oldani hogy helikopter hozza a járművet, itt meg ezzel rontják a beleélésed. De miért?
Azt hiszem ennyi az összes mellékküldetés típus. A fő történet küldetései a térkép régiói szerint vannak felosztva. Minden régiót egy külön alvezér irányít és egy bizonyos ágazathoz kapcsolódik (biztonság, gyártás, csempészet, propaganda a négy fő ketegória) Amikor először lépsz be egy új régióba általában felderítéssel kell kezdened, ami azt jelenti hogy különféle bázisokon kell iratokat keresni vagy számítógépeket feltörni.Általában minden ilyen megnyit egy küldetést ami néha több küldetéshez vezet. Ezt addig kell csinálni amíg el nem jutsz a helyi vezérhez akit általában el kell rabolni és vallomásra kényszeríteni de esetenként simán meg kell ölni.

Elég változatosak a küldetések néha észrevétlenül kell bejutni valahova, vagy ki is akár. Van hogy követni kell valakit, vagy van hogy csak minél nagyobb pusztítást kell végezni. Az hogy hogyan végzed el a küldetéseket csak rajtad múlik. Berontasz a főbejártaton, vagy levegőből támadsz, vagy az éj leple alatt észrevétlenül beosonsz, vagy távolról kifürkészed az összes ellenfelet és egyesével észrevétlenül leszedegeted őket.

A küldetések néha unidad bázisokat is érintenek. Ez a helyi hadsereg / rendfenntartó erő, akik a kartel zsebében vannak, de ettől függetlenül néha mégis összetűzésbe keverednek velük. Ez a fakció az egyik legidegesítőbb a játékban, rendszeresen járőröznek és azonnal lőnek rád ha meglátnak, és képesek a lehető leg kellemetlenebb pillanatban felbukkanni, pl amikor egy küldetés közepén vagy. És ha leállsz velük harcolni csak rosszabb lesz mert egyre több erősítést küldenek minél többet lősz le belőlük. Szóval általában az egyetlen megoldás a futás. Csak néhány küldetés ezt nem teszi lehetővé.

A harc remekül kidolgozott a játék visszajelzései tökéletesek. Rengeteg fegyver és különféle kiegészítő található a térképen szétszórva. Amire szükséged is lesz mert az alap fegyverek elég gyengék. Ellenfelektől is elszedhetőek fegyverek de ezek csak ideiglenesen lesznek nálad az első fast travel-ig vagy az első halálig. Elvileg testre szabható a karaktered is de ez leginkább kimerül a ruha kiválasztásában és abban hogy az 5 előre definiált fej közül melyiket használod, ez így kissé kevés már, jóval több testreszabhatóságot várnék el egy karakterkészítőtől.

A történet a különféle kartel tagok és kapcsolatrendszerük körül forog. Nekem bejöttek a stilizált átvezető videók amik valódi képek helyett csupán narrációval és szimbolikával operáltak.  A játék elég rendesen felépíti az egyes kartel vezetők személyiségét is. Néha már már te érzed magad kellemetlenül hogy le kell lőnöd valakit, de máskor alig várod hogy végre kivégezhesd a szemetet.

A jó dolgok mellett van néhány negatívum is. A játék iszonyatosan erős videókártyát igényel. Én csak úgy tudtam vállalható sebességet ellérni benne ha levettem az árnyékok megjelenítését és a látótávot is legalacsonyabbra. 980TI-n. 1440-ben.

Van néhány kifejezetten rosszul kiegyensúlyozott dolog a játékban.Pl a telepített géppuskafészkekel az ellenfelek simán lelőnek 100m-ről 1-2 találattal. De ha te használod akkor csak 20-30m-en belül van bármi hatásuk. Hiába látod hogy 25 lövésed talál egyszerűen rá sem hederítenek az ellenfelek. Aztán a csapatszállító tank a játékban olyan szinten sebezhetetlen hogy ha azzal mész akkor szinte megállíthattalan vagy bármekkora bázist bármennyi elllenféllel gond nélkül elfoglalhatsz egy ilyennel. De pl az utolsó küldetés ahol 1 millió ellenfelen kell átkűzdened magad időre talán nem is teljesíthető nélküle.
Én úgy éreztem hogy a játék még legnehezebb fokozaton is eléggé elnéző ami a találotakat illeti mondhatni elég sokat bírsz mielőtt meghalsz, különösen ha fejleszted a hozzá kapcsolódó skillt.

A fegyverek áthatoló képessége nulla azaz zéró. Hiába van egy külön skála erre a fegyverválasztó képernyőn, még egy fűszál is megállítja a golyódat. És leges legvékonyabb fedezéken sem tudsz átlőni még a legnagyobb kaliberű mesterlövész puskával sem.

Van néhány felfegyverzett helikopter a játékban de szinte lehettlen őket a célra irányítani. Bezzeg az AI tökéletesen képes téged eltalálni velük.

Néha úgy tűnik mintha a földből nőnének ki az ellenfelek ahol előtte senki sem volt a közelben sem egyszercsak 8 ellenfél rohan feléd a nyílt terepen. De a lehető legidegesítőbb a játékban valószínűleg az hogy ha elbuksz egy küldetést valamimlyen oknál fogva akkor a játék kidob a semmi közepére minden úttól és minden civilizációtól legalább 500m-re. Hogy bandukolhass vissza a küldetés helyszínére.

Másol dolog ami az idegeimre ment, hogy rendszeresen a karakterem fogta magát és beült a hátsó ülésre amikor a vezető ülésbe akartam ülni, és mire kikászálódik és átül előre csak úgy pörögnek az értékes másodpercek.

És ha már járművek a helikopterek irányítása abszolut nem egyértelmű elég sok időbe tellett mire rájöttem hogy lehet őket hatékonyan vezetni és ehhez a játék semmiféle segítséget nem nyújtott. Repülők esetében pedig nem tudom hogy bug vagy feature, de a fék nem működik ha nem középállásban van a magassági kormány. Én meg ösztönözes folyamatosan téptem a magassági kormányt hogy valahogy lendületet veszítsek és ne vágódjak bele a tereptárgyakba a leszállópálya végén. Így rendre buktam el a repülős küldetéseket. 
A motork hasznavehetetlenek pattognak mint a bolha, össze vissza irányíthatatlanok, és sosem akkor esel el amikor várnád hanem amikor abszolut nem, és az elesés általában azonnali halál.
Elsőre elég bénának tűnt az autók irányítása is. De megszokás után már nem annyira vész, persze szimulációtól föld hold távolságra van.

Az egyes régiókag 1-5 között osztályoazza a játék nehézség alapján de én nem éreztem hogy a valódi nehézségük összefüggésben lenne a megadott értékkel.
A játék minősége alapvetően jó, nincsenek hatalmas bugok, végigjátszása során egyszer fagyott le, és egyszer átestem a terepen, és néhányszor beragadtam valahová.

Azonban utólag jöttem rá, hogy a játék a "rossz befejezést" mutatta nekem annak ellenére, hogy teljesítettem a "jó bejezezés" kritériumait. Ez egy március óta ismert bug amit basztak kijavítani, hogy kétszer kell megcsinálni az utolsó küldetést hogy lásd a jó befejezést. Ráadásul az utolsó küldetés az egyik legélvezhetetlenebb a játékban.
Ja és a játék egy örökévalósságig töltődik az asztalről gondolom a denuvo áldásos tevékenységének köszönhetően.

+

  • Grafika a magasból
  • Játéktér méret
  • Pályadizájn
  • Fegyverek száma
  • A történetmesélés módja
  • Játékmenet
  • Rengeteg küldetés
  • 40 óránál is több idő DLC nélkül
-

  • A semmi közepébe rak elbukott küldetés után
  • Egyensúlyi hibák
  • Az Unidad túl agresszív, bárhol észrevesznek
  • A föld levegő rakéták még leszállás után is eltalálnak, és akkor is lőnek rád amikor már a fák lombja alatt repülsz.
  • Hardver igény
  • Elég sok lehetőség kiaknázatlan a hatlamas játéktérben.
  • Kellett volna legalább egy vonatos küldetés, mert így csak arra jó hogy a társaid rendszeresen a vonat elé ugrálnak és meghalnak.
  • Rossz befejezés hiba.

Értékelés:

grafika/megvalósítás: 9/10
történet/hangulat: 8/10
Játékmenet/irányítás: 8/10

Összhatás: 8/10

Egyedül azért nem adok rá 9-et mert néhány helyen képesek voltak alulmúlni a Mercenaries 2-t.
 
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr2412588155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
kritikák
süti beállítások módosítása