kritikák

2017. október 08. 17:16 - Mumia

Hellblade: Senua's Sacrifice (2017)

hellblade-senuas-sacrifice-cover-1.jpg

Mi is ez a játék? Jogos a kérdés, mivel nem annyira egyértelmű előzetesek alapján. Papíron egy pszichológiai thriller. Hasonlóan az Alan Wake-hez. De azzal ellentétben itt nem vagy annyira "wake". Ugyanis a játék Senua elméjében játszódik, ahogy a saját démonaival kűzd. Elég sok a Viking mitólogiára utalás a történetben, így feltételezhető hogy abban a korban játszódik. A játékmenet egy TPS nézetű akciójáték és egy felfedező játék fura egyvelege.


Én már a fejlesztés korai szakaszában felfigyeltem a játékra, és követtem a sorsát az utóbbi néhány évben. Egészen a legutolsó előzetesekig nagyon optimista voltam vele kapcsolatban. Az utolsó előzetes sajnos már aggodalomra adott okot, mivel úgy éreztem hátrafele léptek kettőt a korábbiakhoz képest. A tiszta, tűéles grafikát felváltotta egy homályos kamueffektekkel agyonvágott, mosott valami. Kamueffektek alatt azokat értem, amik egy rendes filmkamera hibáit próbálják imitálni. (pl.: lens flare, dof, motion blur, grain) Ezeknek szerintem semmi keresnivalója egy játékban, nem úgy kéne kinéznie mintha egy gagyi kamerával vették volna fel szénné filterezve, hanem valósághűnek amennyire csak lehet.

De PC-s játék lévén reméltem majd ki lehet kapcsolni ezeket a bazári effekteket a menüben. De nem, a grafikai beállítások minimálisak, még a játék legidegestőbb effektjét a mélység élesség (dof) imitációt sem lehet kikapcsolni, amitől szinte folyamatosan homályosnak látod a karaktered. A szemem köszöni szépen ezt a "törődést".

Amiatt is csalódnom kellett, hogy a fejlesztők azzal kérkedtek még a készítés korai szakaszában, hogy hihetőre és minél reálisabbra akarják csináláni a karaktert, hogy tényleg úgy nézzen ki mint egy valamirevaló harcos. Lehet, hogy a fény effektek okozzák de a végeredményben ebből nem sok jön át. Tipikus esete annak, ahol átlagos vékony testalkatú nő nála két fejjel magasabb ellenfeleket simán legyőz. Bár itt ez még elnézhetőbb, mert ugye elvileg nem valóságot látod, hanem csak egy fantáziavilágot. De ha már ezzel kérkedtek akkor azt hittem lesz eredménye is. Lehet későbbi szakaszban fókuszcsoportozták a játékot és nem tetszett a kísérleti majmoknak.

Ami a grafikát illeti nem egy nagy szám, a saját karakteren felül szinte mindenre max az átlagos jelzőt tudom ráhúzni. Mivel egy karakter van a játékban maga Senua, így megengedhették maguknak azt a luxust a fejlesztők hogy a teljes animációt mocap-el csinálják beleértve az utolsó arcvonást is. Így ezek teljesen jól sikerültek. A környezet azonban nem az igazi, valami megfoghatatlan okból kifolyólag nagyon műnek néz ki minden, vagy nagyon elszúrták a bevilágítást, vagy eleve erre a látványvilágra mentek rá. Mert papíron minden megvan, elég részletes, elég nagyon a textúrák, valahogy mégsem áll össze.

A játékmenet két egyértelműen elkülönülő elemre bontható. Az első és meghatározó elem a felfedezés ill. barangolás. Amely magában foglalja néhány vízuális és/vagy logikai rejtvény megfejtését. A legtöbb rejtvény elég egyértelmű és könnyen megfejthető, de volt néhány olyan eset, ahol fél órát bolyongtam egy pályán fel-alá mire rájöttem mi a fenét is kell csinálni. Ezt tetézi az, hogy a játék baromi lassú, na nem FPS ügyileg, hanem a futás sebessége lassabbnak érződik mint sok más játékban az egyszerű séta, ha meg simán sétálsz itt akkor mintha megállt volna az idő annyira lassú. A pályák nem olyan nagyok és eléggé zártak. De még így is egy örökkévalóságnak tűnik, amikor harmadszor járod be ugyanazt a folyosót a továbbjutás lehetősége után kutatva. Baromira hiányzott egy auto-walk mód a játékból, mivel a W vagy felfele nyíl (kinek mi) gombot a játékidő 98%-ában nyomva kell tartani. És ezt még azzal tetézik, hogy a játék sokszor arra kényszerít, hogy visszamenj arra amerről jöttél egészen a kiindulási pontig egy-egy pálya végén. Ezek alatt semmi nem történik, tényleg csak vissza kell sétálnod az akkor már tök üres és passzív pálya elejére. Max 1-2 esetben a hangok beszélnek a fejedben miközben visszasétálsz, de azt sem mindig.

Ha már a hangok szóba jöttek. Ezek elég sokszor beszélnek a fejedben, némelyik képzelt, néha valami régi ismerős bölcsességeit hallod. A hangok egy része a megfejtésre próbál rávezetni, de sajnos azokban az esetekben amikor elakadtam a játékban egyáltalán nem segítettek. Mivel az elakadásomat többször az okozta, hogy nem a készítők fejével gondolkoztam. Vagy más esetben az, hogy nem elég beállítani a kívánt alakzatot ami szükséges a vízuális rejtvény megfejtéséhez, hanem azt pontosan onnan és abból a szögből kell beállítani ahogy a pályaszerkesztő kitalálta, más megoldást nem fogad el a játék. Néha csak azon múlt a megoldás, hogy két lépést hátra és egyet jobbra kellett tenni hogy megnyíljon az út, de erre csak akkor jöttem rá, amikor már 3x rápróbáltam ugyanarra az elemre eredménytelenül és 6x körbejártam a pályát. Néhány esetben azt mondogatják a hangok hogy kövesd a sikojok hangját, de én sokszor nem is hallottam semmit amikor ezt az utasítást adta. A játék totálisan a surround fejhallgatókra van kihegyezve és ha bármilyen más hangrendszered van, különösen ha stereo mint nekem, akkor meg vagy lőve, ezt egyszerűen nem tudja lekezelni a játék. Pedig nem a hangrendszeremmel van gond, más játékban tökéletes pozícionált hanghatások vannak.

A második játékelem a harc, annak ellenére hogy ez teszi ki a játék kisebbik részét. Talán 25-75 arányban, vagy akár még kevesebbet, nagyon repetitívvé tud válni. Összesen 2 féle ellenfél van a néhány főellenséget kivéve. És ezek erősebb és gyengébb variációi. Sajnos én későn jöttem rá a játékban hogy a "focus" képességet lehet használni harc közben is, egy ókori bullet time módot aktiválva így, ami jelentősen könnyíti a harcot. Előtte hosszú percekig kaszabolhattam az ellenfeleleket mire végre megdöglöttek. A legerősebb alap ellenfél a páncélt is hordozó démon, vagy tudomisén mi ez. Mivel ez szinte az összes támadásod hárítja. Az egyetlen megoldás az ha oldalba tudod támadni, amihez nagyon jó időzítés kell, de így sem egyszerű a már említett baromi lassú mozgás miatt. Ráadásként attől függően hogy mennyire vagy sérült még lassabban kezd mozogni a karkter, és a sebzésed is csökken. Egyébként csak annyi a harc, hogy a blokkolást, kitérést, és a támadást megfelelő időzítéssel váltogasd. Az még a fura a harcokban, hogy km.ekről előre megjósolható, hogy mikor fog jönni egy ilyen szakasz, mivel ezekre mindig egy aréna szerű szobában kerül sor. Még egy baromira zavaró dolog, hogy harc kzöben nem tudsz szabadon mozogni, mindig egy ellenfélhez képest relatívban mozogsz és mindig pontosan felé nézel, így fogalmad sincs mi történik mögötted. Csak a hangok szoktak szólni ha hátba akarnak támadni, de így nagyon nehéz jól időzíteni a blokkolást. És köszönhetően a kis látószögnek nagyon átláthatatlan a csatatér, és ha több ellenfél van akkor beszoríthatnak egy sarokba pillanatok alatt, ahol a kamera is meghülyül így nem látsz semmit. Néhány harc nagyon sokáig tart, mert a játék hosszú perceken át csak spawnolja az ellenfeleket. De a főellenségek legyőzése is teljesen azonos metódus alapján megy mint a hagyományosaké. Ennek köszönhetően a harc talán még unalmasabb a játékban mint a bolyongás.

És végül néhány szót a történetről. Igazából közvetlenül semmit nem mond a játék, csak utalásokból lehet összerakosgatni hogy valójában mi is történhetett. Sajnos spoilerek nélkül nem nagyon lehet kitárgyalni ennél bővebben. Talán még annyit, hogy a vége nekem abszolút nyitottnak tűnt, nem lehet tudni, hogy mi is van igazából, valszeg folytatása következik a dolognak, amire a pozitív fogadtatásnak köszönhetően elég nagy esély van.  Én részemről előzetesen sokkal többet vártam mint amit kaptam.


+

  • A karakter grafikája és animációk
  • Néhány helyen a grafika
  • Különleges elbeszélési mód
  • Egész jó szinkornmunka (az alacsony költségvetéshez képest)
  • A játék határozottan jobb lesz ahogy haldsz előre. Az eleje különösen unalmas.


-

  • A környezet grafikája a legtöbb helyen és a kamueffektek
  • Az átvezetők során megjelenő egyéb emberi karakterek láthatóan nem a játékmotorral vannak renderelve, hanem sima videófelvételnek tűnnek, jelentősen rontva ezzel az immerziót.
  • Unalmas és önismétlő
  • Fájdalmasan lassú tempó
  • Rengeteg visszafelé séta
  • Bolyongás amíg át nem szakad a "W" a billentyűzeten
  • Elég gyenge harcrendszer, különösen a szabad mozgás hiánya miatt
  • Homályos, folytatást feltételező befelyezése a történetnek
  • 7 óra bruttó játékidő

Pontozda:

grafika : 6/10
alapötlet : 10/10
megvalósítás: 6/10
történet: 8/10
hangulat:8/10
játékmenet: 3/10
irányítás: 5/10

összhatás: 6/10

Ha csak az első néhány óra alapján értékelném a játékot jóval gyengébb pontszámot kapott volna. De szerencsére összeszedi magát, és a 3. órától már nem csak azért toltam, hogy végre elfelejthessem, hanem valóban érdekelt a történet, és beleéltem magam a játékba.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr6412940237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
kritikák
süti beállítások módosítása