VideóJáték kritikák

2017. október 05. 00:05 - Mumia

XCOM2: War of the Chosen (2017)

20170616xcom-ufo-jatek-game.jpg

Megérkeztünk, 2016-os év legjobb játéka egy komoly kiegészítővel lett gazdagabb. De hogy ez mit is takar valójában, azt meg kell vizsgálni közelebbről.

A legfontosabb kérdés, mit tesz hozzá az alapjátékhoz ez a kiegészítő? Jobb lett e tőle? Nos, igen is meg nem is..

Kezdjük azzal, hogy miért igen:

A kiegészítő tartalom nem ad teljesen új kampányt, de szinte teljesen átdolgozza a meglévőt. A hozzáadott tartalom jelentős. Többek között új játékelemek, új típusú pályák, új melléktörténetszálak, új küldetéstípsok, és néhány új egység jellemzik az immár módosított kampányt.

Az első, és egyben névadó újdonság a játékban, a "kiválasztottak" (Chosen), akik az egyébként elég szűkszavú háttérsztori szerint elit harcosok, akiket azért küldtek a földre, hogy téged mint a parancsnokot újra elfogjanak. (Ugye a kampány a parancsnok kiszabadításával indul). Ezek a kiválasztottak véletlenszerűen jelenhetnek meg bármely küldetésen, hogy rontsák a levegőt. Elég zavaróak, mivel órási mozgásterük van, és 3 lépésük minden fordulóban. Vagyis általában úgy működnek, hogy előbukkan a chosen a látótávodon kívülről, megtámad egy katonádat, majd mint aki jól végezte dolgát el is iszkol a látahatáron kívülre megint. A katonád a támadástól ki is fekszik (egy új sztátusz effekt, amit csak kábaságnak hívnak) különbség a stunned-hez képest, hogy ebből bármelyik másik katona ki tudja hozni ha elég közel van, nem kell hozzá külön képesség. Szóval a legnehezebb a chosen elleni harcban hogy meg kell találni, hogy egyáltalán támadhasd. Összesen három kiválasztott keseríti az életed a kampány során. Alapesetben halhatatlanok, ha a hp-jük elfogy simán elteleportálnak.
A végleges legyőzésük csak egy módon lehetséges, és itt jön képbe a másik fontos új játékelem, a fakciók. Nem nem a politikai fakciózásra kell gondolni. Hanem az ellenállás kapott három új különálló de mind az Advent ellen harcoló csoportot az XCOM mellé. A kampány legeleje most azzal indít, hogy kapcsolatba kell lépni a három új fakció közül kettővel és ki kell őket békíteni, hogy egyesítsék erőiket az advent ellen. A három új csoport pedig három új katona kasztot is ad, akik akkor állnak be a soraid közé ha már kapcsolatba léptél a megfelelő csoporttal. De újakat csak akkor enged a játék toborozni ha meglévőket sikerült elveszítened. Avagy nagyon későn a kampányban lehetőséged lesz egy második átcsábítására is. De alap esetben mindig csak egy lesz mindegyikből akivel rendelkezhetsz. Így a sérülések mellé újonnan bevezetett "fáradtság" miatt viszonylag ritkán tudod őket harcba küldeni. Ami nem is akkora baj, mivel meglehetősen hatékonyak. A "reaper"-ek embere lopakodás mestere, egy viszonylag gyenge mesterlövész puskával bír, de ezt legalább 1 lépésben tudja használni a saját mesterlővészeiddel ellentétben. De ami miatt különösen hasznos egység az, hogy szinte észrevehetetlen advent számára. Robbantgathat, észrevétlenül, és még lőni is túd úgy hogy rejtve marad. És magasabb szinten van egy olyan képessége amivel akár egy andromedon és/vagy egy sectopod is megsemmisíthető egyetlen lépésben ! Aki nem ismerné az alapjátékot ez a két legmagasabb hp-val rendelkező egység a játékban, amiket alapból egy egész osztaggal sem tudsz egy kör alatt elintézni néha. A második új egység azért erős mert van alapból van grapple-je és választhat, hogy lő és mozog, mozog és lő, vagy 2x lő egy körön belül. A harmadik fakció embere pedig igen erős pszionikus, aki minden támadással még erősödik. 
De visszatérve a kiválasztottak legyőzésére, a játék kapott egy ttkos küldetések opciót is, ahol a nevéből adódóan titkos küldetésekre küldheted a katonáid. Ami annyiban más a normáltól, hogy nem te irányítod közvetlenül. Csak megmondod ki menjen rá, mik a potenciláis veszélyek és kész. Ezek a küldetéseknek különféle taktikai vagy egyéb hozama van. Pl, a gerilla iskola szerepét részben ezek vették át. És ezen titkos küldetések között vannak azok is amivel fel lehet kutatni a kiválaszottak főhadiszállását. És miután ez sikerült (ehhez 3 küldetést kell teljesíteni) akkor megpróbálhatod legyőzni az adott chosent a saját odujában, ami ha sikerül akkor végleg elpusztul.
És itt kell megemlítenem az első negatívumot a kiegészítővel kapcsolatban, a három chosen főhadiszállása és a legyőzésükre irányuló küldetés tök ugyan az. Még a beszólások is ugyanazok a rádión, aminek semmi értelme a 2. vagy 3. alkalomnál már.

Már csak egy fontos kibeszélendő játékelem maradt az újdonságok között ez pedig a "lost" ezek, nem lehet másképpen mondani: zombik. Bizonyos küldetésekben megjelenhetnek, néhol alap részei a küldetésnek. Viszonylag gyengék, és egy lövéssel leteríthetők (eleinte) és minden sikeresen kilőtt zombi visszad egy lépést a lelövő katonának. Így elvileg ha szerencséd van egy katona akár 5-6-ot is le tud lőni egy körön belül. Ami kell is mert általában csőstül támadnak akár egy tucat is egyszerre, de volt olyan esetem is amikor teljesen belassult a program mert már vagy 30-an voltak egyszerre játékban. Érdekességük még hogy a robbanások vonzzák őket, ez annyit tesz hogy minden robbantás spawnol vagy fél tucat újat.
Említeni szeretném még az új küldetéstípusokat és pályatípsokat futtában. Van egy föld alatti csatornarendszerbe / metróalagútban játszódó új pályatípus. Valamint elhagyatott városok, ahol a zombik hemzsegnek. És a harmadik új pályatípus a földönkívülő flóra által benőtt kültéri küldetés. Valamint még egy dolog változott, hogy a  küldetések most már lehetnek többszintesek, vagyis nem csak egy sík pálya van épületekkel, hanem néha szintkülönbségek is vannak (de nem líneárisak hanem csak ugrászerűek mint maguk az épületek) Tudom korábban is volt néha szintkülönbség a játékban, de most ez sokkal meghatározóbb lett.

Az új küldetéstípusokból a legérdekesebb egy újfajta mentőakció, ahol nem civileket kell gyűjtögetni, hanem harcoló ellenállóknak kell besegíteni. Az ellenállók egy barátságos ai vezérelt oldalként jelennek meg, akik bár gyengék de így is segítenek azért leszedni az alieneket. Van még ezen kívül olyan ahol egy magas rangú tisztet kell megölni. Valamint van egy olyan mentőakció is ahol egy VIP-et kell kimenteni, vagy néha 1-2 eszméletlen katonát vele együtt.
És itt jön képbe még egy komoly negatívum. A küldetések megoszlása a kampány során teljesen véletlenszerű. Előfordul, hogy egy típus az egész kampány során egyszer vagy egyszer sem fordul elő, míg egy másikból tucatjával kapsz.

Még végszóra meg kell említeni hogy az ellenség is kapott néhány új egységet, pontosan hármat. Úgy tűnik a fejlesztőknek nagyon tetszett a hármas szám mert majd mindenből három van.
Szóval összegezve rengeteg új dolog van a játékban és szinte össze sem hasonlítható az alapjátékkal a kampány annyi minden változott, hogy merőben más játékélményt ad. Szóval nem is olyan sok érte az az ár amit kérnek így nézve. De, sajnos itt jön a de.

A küldetéstípusok eloszlásán kívül még egy tonna kisebb nagyobb hiba van a játékban. Amik alaposabb teszteléssel kiszűrhetőek lettek volna. És ezek újonnan kreált hibák amik nem voltak meg az alapjátékban.
  1. Például itt van rögtön elsőnek, ha egy épület tetejére próbálsz gránátot feldobni szinte minden esetben lefagy a játék.
  2. Az ok okozati viszonyok lépések során szinte mindig visszájára fordulnak. Például Egy andromedon shell átsétál valahova, akkor a savnyom előbb jelenik meg az egész útvonalon minthogy egyáltalán elindulna. Vagy hackelésnél az előtte szükséges beszólás csak az egész után jön.
  3. Overwatch lövések, néha csak akkor realizálódnak amikor az ellenfél már be is fejezte a mozgást. És fedezékben áll. Sőt néha már akciózott is. 
  4. Néhány overwatch lövést teljesen átugrik a játék, egyszerűen nem játszódik le a jelenet, csak abból derülhet ki hogy volt valami, hogy csökkent valamelyik ellenség hp-ja. 
  5. Ellentámadások a kiváltó támadás előtt megtörténnek.
  6. Néha robbanások nem sebzik a zónában álló összes egységet.
  7. Sztátusz effektusok nem befolyásolják néha az ellenséget, látszik, hogy ég, ki is írja, hogy ég, de nem veszít hp-t a kör végén.
  8. Superior stock néha véletlenszerűen csak 1 vagy 2 sebzést okoz.
  9. Egyszer pl nem tudtam felvenni egy elesett katonát, hogy kimentsem, nem jelent meg a lehetőség
  10. Gránátvetős katonák felszerelése nem jelentik meg rendesen amikor ki akarod választani.
  11. Már kapcsolatba lépett terület hirtelen visszaváltott kapcsolat nélkülire, de még a contact is foglalt maradt
És ezen kívül biztos volt még hiba ami most nem jutott eszembe hirtelen.

És van még olyan hiba ami nem befolyásolja a játékot közvetlenül. Pl töltés közben eddig az eligazítás látszott. Most ez nincs, egy xcom logo pörög töltés alatt, és az eligazítás csak akkor ugrik be amikor már betöltődött a pálya.

Az alapjátékban a kampány sokkal konzisztensebb volt a küldetések nehézsége folymatosan nőtt, és az eloszlásuk is egységes volt. Nagyjából hasonló kaliberű és nehézségű küldetéseket kaptál minden kampány azonos szakaszában. Itt ez feje tetejére állt, néha 3 teljesen új erős ellenséges egység jelent meg egy korai küldetésen.
De ami a legszomorúbb, hogy még hír sincs róla hogy majd esetleg javítják ezeket a hibákat / hiányosságokat.

Jajj, majd elfelejtettem, még van egy új kihívás mód is a játékban ahol adott küldetéseket kell megcsinálni amin pontozzák a teljesítményed és nézegetheted hogy a világranglistán hogy állsz. E-pénisz növelőnek jó, de amúgy semmi értelme egy olyan játékban ami főként a szerencsén múlik.


+


  • A játék továbbra is addiktív és jó
  • Új pályák
  • Új játékelemek
  • Új egységek és fakciók
  • Hosszabb kampány új küldetéstípusokkal
  • Titkos küldetések

-

  • A küldetések előfordulása túl véletlenszerű, pl egy-egy kedvenc küldetéstípusod akár egyszer vagy egyszer sem fordul elő egy kampány során
  • A börtönszöktetés küldetések remekek. Egyetlen baj hogy a kiválasztottak olyan impotensek hogy szinte képtelenek valaha is elrabolni bármelyik katonád.
  • A kampány menete túl véletlen ami nagyon könnyűvé de nagyon nehézzé is teheti azt azonos nehézségen.
  • A resistance HQ eltörlésével immár nem tudsz pénzért mérnököt vagy tudóst felvenni. Így ha véletlenül elbukod azt a küldetést ahol a jutalom egy a kettő közül, nagyon megszívod, akár az egész kampányt kezdheted elölről.
  • Egy rakás bug, ami legalább 5 negatívumot ér ha nem többet

Pontozda:

grafika: 6/10
megvalósítás: 8/10
történet: 5/10
hangulat:8/10
játékmenet: 10/10
irányítás: 8/10

Összhatás: 7/10

Lehett volna sokkal jobb, ha kicsit még ülnek rajta és javítják azokat a fránya hibákat, de aki szerette az alapjátékot annak így is kötelező anyag
 
3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr1212929421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eq2 2017.10.06. 12:58:59

Köszi a tesztet morfondíroztam, hogy megvegyem-e de most már tutira nem, legalábbis nem a mostani áron.

Volna egy kérdésem. A küldetések előtti töltés hw függő? Rémálom, nem látszik hogy a játék töltene mégis ott malmozok. 16 GB ram van a gépben nvida 970-es kártya és i5-2600. A proci nem mai db de eddig elvoltam vele. A játék ssd-n van. Gondolkodom hogy lecserélem ha javít a töltési időn.

Jeff 2017.10.07. 00:03:58

Az eredeti XCOM2 töltési ideje botrányos, a kiegészítővel egész jó. Én nem tapasztaltam az itt leírt bugokat, persze lehet hogy csak szerencsém volt.

Mumia 2017.10.08. 12:17:10

@eq2:
A töltési idő hardver és pálya függő, én úgy vettem észre, hogy a "city center" pályák jóval lassabban töltődnek be. Nekem a töltési idő nem változott jelentősen az alapjátékhoz képest, talán minimálisan rövidebb lett, de ezt ellensúlyozza hogy ott simán végighallgattam az eligazítást, és általában mire annak vége volt a betöltés is megtörtént. Kivéve a már említett városi pályákat ahol néha tovább kellett várni pár mp-el.

Nekem I7-6800K-val 850 EVO SSD-ről pikk pakk betöltődik minden pálya, nem vészes.
De egyszer egy hosszabb üzleti úton megpróbáltam az 5 éves AMD laptopomon játszani HDD-ről na ott elszívhattál egy cigit mire a pálya betöltődött.
VideóJáték kritikák