VideóJáték kritikák

2015. január 30. 07:57 - Mumia

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (2010)

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (2010)

Elgondolkozom mi lehetett a készítők indítatása arra, hogy lesöpörjék az asztalról mindazt amiről a splinter cell eddig szólt és egy teljesen más játékot adjanak ki a név felhasználásával. De az, nem volt nekik elég, hogy lesöpörték a játék koncepciót, a történetet és a karaktereket is teljesen felrogatták. Pl, Grimsdottir nem elég, hogy jellemében totálisan átalakult, és hirtelen terepi ügynök lett, de még a kinézetét is totálisan átszabták, és nem pozitív irányba. Gátlástalanul felforgatták mindazt amit a korábbi részek lefektettek, a cél úgy látszik szentesítette az eszközt, bár nem tudom mi volt a cél, ha az, hogy felbőszítsék a korábbi részek rajongóit, akkor ez gondolom sikerült. De leginkább az lehetett a cél, hogy az eladásokat növeljék, mainstreamebbé tegyék, ehhez pedig ütős történet kellett, telepakolva minden divatos dramaturgiai klisével, összeesküvés, elrabolt családtag, áruló az ügynökségen (tisztára mintha a 24 egyik évadja lenne). És természetesen az se maradhatott ki az elcsépelt húzások sorából, hogy úgy indít a játék hogy a legvégét megmutatja, és utána jön a 72 hours earlier felirat.


Alapvetően tetszett is volna a történet, ha nincs ez a kavarás grim körül, meg nem húznak be néhány nagyon olcsó és elcsépelt fordulatot.

Ami egyértelműen látszik, hogy a látványra nagyon rágyúrtak, pl sokszor van, hogy a játék közben a falra vetítenek animációkat, ami marha látványos, ügyes trükk, minden elismerésem a programozóknak, de én max egy tech demo-ban tudnám elképzelni, itt inkább csak zavaró, és a videó se látszik rendesen. Bár néha sikerül vele feldobniuk a hangulatot, elismerem. Ami viszont ennél sokkal zavaróbb, hogy a feladatokat is a falra vetíti a játék, el se tudom mondani mennyire illuzíóromboló, amikor belépsz egy szobába és az ránt ki a hangalatból, hogy a szemközti falra oda van vetítve ARIAL BLACK-el, hogy mit kell csinálni. Ráadásul ezek a vetítések nem is statikusak, hanem ha eléállsz a karakterre is rávetül a felirat.

Ami a játékmenetet illeti, semmi se maradt az eredeti splinter cellből, döntéshelyzet nincs a játékban, a 90%-a akciózás a 10%-a lopakodás. És nem is tehetsz mást, erre a pályadesign meg a sciptek gondoskodnak. Azon a pályán ahol akciózni kell nem lopakodhatsz mert eredendően úgy van megtervezve, hogy csak akkor tudsz továbbmenni ha mindenkit kinyírtál. Igen kinyírtál, ez is iszonyatosan visszás volt nekem, hogy sam most már válogatás nélkül mindenkit kinyír, nincs non-lethal takedown, holott a legtöbb ember akivel szembe találkozik csak parancsot teljesítő katona, neked meg hideg vérrel fejbe kell lőnöd őket sorra.

Írtam, hogy 90%-a a játéknak akciózás, ez úgy működik, hogy raktak egy bizonyos kombó rendszert a játékba, hogy ha egy embert közelharcban ölsz meg, utána a program lehetőséget ad rá, hogy, fegyvertől függően 2-3 embert "halálra jelölj" és akkor egy kattintásra sam megöli mindet egy lövéssel. És erre rá is kényszerít a játék, mert az egyetlen dolog amit áthoztak az előző részekből, hogy nyílt tűzharcban fisher még mindig nem tud célozni, szóval az egész játék alatt arra törekedsz, hogy egy a csoporttól elkülönült katonát legyakj kézzel, hogy utána kettőt hármat lelőhess.

A kihallgatás jelentősége megint elveszett, ismét csak néhány kulcs szereplőt lehet kihallgatni a játékban, de ez is elég bénán van megoldva, sam egy kézzel tartja az embereket ilyenkor, mint valami terminátor a nyakánál fogva, és bezár a játék egy 4x4-es négyzetbe amiből ki se mehetsz amíg a kihallgatás tart. Ami jó benne, hogy a tereptárgyakat amik a közelben vannak használja a kihallgatásnál. De ezt nem volt nehéz lescriptelniük, hiszen kb 3-4 kihallgatás van az egész játék során, ha viszont nem viszed oda egyetlen tárgyhoz sem, akkor ugyan az az animáció ismétlődik mindig, ami elég gáz.

Ami a játékmenetben a legzavaróbb változás számomra, hogy most úgy jelzi a program, hogy nem vagy látható, hogy átvált a kép fekete-fehérre :omg: HIHETETLEN. Ezzel együtt ki is vették a játékból az éjjelátót meg a hőkamerát is, mert ugye innentől, hogy vak sötétben is tökéletesen látni csak éppen fekete fehérben teljesen jelentőségét vesztette.

A mentési rendszer most már nem szabad, hanem checkpoint rendszer van, ráadásul jó béna, sokszor előfordul, hogy úgy van a checkpoint, hogy pont egy hosszabb animáció előtt, és ha utána meghalsz akkor újra és újra végig kell nézni ugyanazt az animációt mert nem lehet elnyomni még 10. alkalommal sem. Bezzeg az átvezető videókat el lehet nyomni, de az ingame animációkat nem. Meg az is rendszeres, hogy jön egy kemény tűzharc, és utána nincs rögtön checkpoint, hanem továbbmenve egy újabb kemény tűzharc következik, és ha meghalsz csinálhatod meg újra az előzőt is. Én normálon játszottam de így is volt jónéhány rász, ahol a hajamat téptem annyira nehéz volt.

Az irányítást megváltoztatták ismételten, nem is kicsit. Rengeteg funkció van amit ugyanazzal a gombbal lehet használni, és csak helyzetfüggő, hogy éppen melyiket csinálod, ebből kifolyólag, számtalanszor haltam meg úgy, hogy nem azt csinálta amit én szerettem volna. Pl a gurulás meg a fedezékbe húzódás ugyanaz a gomb, így sokszor nem az ajtónál fedezékbe vonult, hanem begurult az ellenségekkel teli szobába, ahol szitává lőttek. Az, hogy több funkció van egy gombon, gondolom konzolos örökség, mert ott csak korlátozott számú gomb áll rendelkezésre. De ugyanakkor vannak funkciók, amiket illett volna egy gombra vagy intuitívabbá tenni, és mégis 3 gombot kell hozzá használni. Ilyen a mark&execute funkció amiről már írtam, külön gombbal kell egyesével megjelelni a kivégzendő elleneket, és a kijelölést megszüntetni másik gombbal kell, és elvégezni a kivégzést megint másik gombbal kell. Ráadásul ha egymás mögött áll két ellen csak az elsőt tudod megjelölni a hátrébb állót nem. Vagy ha kimegy egy megjelelöt ellen a szobából akkor onnantól csak az összes kijelölés megszüntetésével tudod róla levenni a jelölést.

A gadgetek teljességgel hasznavehetetlenek a játék során, a különféle aknák és bombák olyan kis hatótávval rendelkzenek, hogy csak a közvetlenül rajta álló elleneket intézik el, így nem is érdemes használni mert ha van időm odadobni egy bombát akkor van időm becélozni és lelőni is így is úgy is csak egyet tudok leszedni. Van még emp meg flashbang is, de ezeknek meg a hatása kb 3-4mp-ig tart ami megint semmire nem elég csak arra, hogy mindenki megtudja hogy ott vagyok és szitává lőjenek ha sokan vannak. Ha meg nincsenek sokan eleve értelmetlen használni.

Ha weapon stash mellett van a checkpoint, akkor visszatöltésnél elvesznek a fegyvereid, és minden egyes alkalommal újra fel kell szedni őket, ha nem alap kispisztollyal akarsz nekimenni az ellenfeleknek. Ez különösen akkor vicces, amikor visszatöltöd, és azonnal jönnek az ellenfelek, így nincs időd felszedni a fegyvereket.

Az ai egész jó, gránátokat dobálnak, lőnek minden felé, bekerítenek, nem hagynak nyugodni.

+

  • Hangulat (a pályák hangulata egész jó, nem tudják teljesen hazavágni a rávetítésekkel)
  • Játékmenet (elsőre rémes splinter cellhez szokva, eszement iq mentes akciójátéknak viszont jó)
  • Fedezék rendszer
  • viszonylag jó ai (bár ez eléggé változó mert néha egész okosak máskor meg vágóhídra tartó barmokként viselkednek)



-

  • Rövid
  • Tereptárgyakba nem egyszer szorultam bele. Főleg akkor vicces ez, amikor éppen legyaktam egy szakasz ellent de a következő checkpointot még nem értem el.
  • Néha falon keresztül is észrevesznek a katonák, és néha fedezékben is sebeznek a lövések.
  • Kiforgatott karakterek
  • Eröltetett és közhelyes történet.
  • Döntéshelyzetek teljes hiánya.
  • Csőjáték
  • Bele vagy kényszerítve a lopakodásba vagy az akciózásba nem te döntöd el, hogy mikor mit csinálsz.
  • Falra vetített feliratok.
  • Rosszul elhelyezett checkpointok
  • Semmi köze korábbi Splinter Cell-ekhez
  • Elfuserált irányítás
  • Fekete-fehér
  • Nincs se hackelés se zártörés se semmi ilyesmi.



He reálisan akarom értékelni akkor 7/10, de ez nem splinter cell, hanem egy random akciójáték. (kb az alpha protocolnak kellett volna ilyennek lennie ill szeretett volna ilyen lenni)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr927107715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
VideóJáték kritikák