kritikák

2018. február 27. 22:34 - Mumia

Horizon Zero Dawn (2017)

Complete Edition

Nehezen találom a szavakat hogyan írhatnám le ezt a játékot legjobban, ezért kénytelen leszek egy nagyon hülye hasonlattal élni: Mi lesz a végeredmény ha az újkori Tomb Raider-t keresztezzük a Mad Max videójátékkal? Eltaláltad: Horizon Zero Dawn. Most tudom, magadban azt gondolod, hogy ez megőrült, mi köze ennek a játéknak a Mad Max-hez? De biztosítalak, nem őrültem meg, számomra annyira hasonlónak tűnt a két játék grafikai stílusa, játékmenete, és "DNS"-e, hogy azt gondoltam, ha ezt a két játékot nem ugyanaz a fejlesztő csinálta, akkor is biztos hogy legalább azonos motort használnak. Legnagyobb meglepetésemre egyik feltételezés sem bizonyult igaznak.

De miről is szól a HZD? Egy olyan világban játszódik, ahol az emberek primitív törzsökben élnek és kora bronzkori fejlettségi szinten léteznek, miközben a "fauna" nagy részét ultra hightech állatias megjelenésű gépek alkotják. A főszereplő egy kirekesztett lány (Aloy), akit azért üldöztek el a törzséből már gyerekként mert "anyátlan" volt. Így a felnevelése egy másik száműzöttre hárult, a primitív törzsi szabályoakt végtelenségig tiszteletben tartó vadászra, Rost-ra. Aki mintegy pótapaként funkciónál, és ő tanítja meg Aloy-nak a "gépvadászat" fortélyait is.

A játék a szokásoktól eltérően nem in medias res indít, hanem már Aloy keresztelésénél bekapcsolódik a sztoriba, és már gyerekként is irányíthatjuk egy két jelenetben Aloy-t. Ez részben tutorialként szolgál, de már a történet is bőven beindul. De nem akarom az egész történetet elmesélni, nem ez a célja az írásnak. A lényeg, hogy hogyan lesz ebből izgalmas játék, ha csak primitív törzsek meg szelíd robotok vannak benne? Nos, azok a szelíd robotok mire Aloy felnő már nem is lesznek olyan szelídek, a törzsi szóbeszédek szerint folyamatosan egyre agresszívebbé váltak az évek során, míg végül mire komolyan elkezdődik a játék  már szinte azonnal támadólag lépnek fel ha észrevesznek.

horizon_zero_dawn_complete_edition_20180218151013.jpg

De ki is készítette ezeket a robotokat, és miért? És mi lett azokkal akik készítették ezeket? Nos ezek a játék történetének központi kérdései. A mellett, hogy a személyes célja Aloynak annak a kiderítése, hogy kik voltak a szülei, vagy legalábbis ki hozta őt a világra és miért hagyta ott a törzsnél.

Mivel én vevő vagyok az ilyen titokzatos összesküvés szagú scifire, azonnal rákattantam, és természetesen az érdekelt legjobban ki csinálta a gépeket és miért. Ezzel kapcsolatban a legtöbb nyom hanfelvételek formájában maradt fenn, ala system shock (és sokan mások akik már lemásolták). Ezek a felvételek régi hightech létesítmények romjai között találhatóak meg.

Először úgy tűnt, hog a játék fele-fele arányban fog szólni a felfedezésről, régi romok bejárásáról, és a "vadászatról". De sajnos csalatkoznom kellett. A felfedezés és konkrét kézzel fogható nyomok felkutatása, egy nagyon kis százalékát teszik ki a játékidőnek, és azon belül sincsenek egyenletesen elszórva, hanem a fő történetszál néhány gócpontja köré vannak öszpontosítva, amik előtt és után hosszú órákon keresztül nem csinálsz semmi érdekeset csak különféle gépek ellen harcolsz. Két ilyen relevációkat adó küldetés között akár 6-8 óra is eltelik, semmitmondó, "ölj meg 8 gépmadarat, hogy megmeneküljön egy tyúktolvaj" típusú nagyon primitív küldetésekkel.

horizon_zero_dawn_complete_edition_20171231233308.jpg

Mivel a lőszereket a fegyverekhez magadnak kell gyártanod, rengeteg alapanyagra lesz szükséged, amik nagy része elejtett gépekből nyerhető ki. Így a vadászat nem csak a túlélést szolgálja ha rád támad egy csorda megvadult robot, hanem aktívan keresni is fogod őket, hogy hozzájuss az értékes anyagokhoz. Eleinte nagyon élveztem ezt a fajta vadászatot, de 8-10 óra után már sajnos unalmassá vált. A harc ugyanis nagyon nem tartozik a játékban a kedvenceim közé, persze ez részben a kontrollerfóbiámnak köszönhető, hogy képtelen vagyok vele jól célozoni, márpedig ebben a játékban ez elengedhetetlen, mivel a nagyobb és erősebb gépeknek parányi kis gyenge pontjait kell eltalálnod, hogy egyáltalán értékelhető sérülést okozz rajtuk, és nem egyszer nem kétszer hanem több tucatszor, miközben ezek általában max 2-3 ütéssel kivégeznek téged még easy fokozaton is.

Alapvetően nincs bajom a kihívással egy játékban de ez már nekem sok volt. Medium nehézségen kezdtem el, és egészen addig tartottam magam ehhez, amíg el nem jutottam az első "Katlanhoz". Ezek hatalmas autómatizált gyárak, amik a gépek gyártásáért felelősek, és ezekből mindig egy hatalmas erős gép legyőzése után lehet letölteni az információkat, amik arra szolgálnak, hogy később meg tudj hackelni gépeket, hogy egymás ellen forduljanak, vagy akár meglovagold bizonyos típusokat. De visszatérve a katlanhoz, itt a nagy örző védő robotot egy viszonylag szűk zárt térben kell legyőzni, ahol sem elbújni nem lehet, se elfutni. Nekem nem is sikerült legyőznöm medium-on sokszori próbálkozás után sem. Miután már párszor földhöz vágtam a kontrollert (ami csodával határos módon kissebb sérülésekkel megúszta és működőképes maradt) úgy döntöttem, hogy a büszkeség túlértékelt és átálíttottam easy-re a játékot. Ami legnagyobb meglepetésemre szinte alig könnyebb mint a medium szint. Van még egy nehézségi szint a "story" az viszont sajnos már a vicc kategóriába esik, mivel ott egy ütéssel legyőzhető a hegyomlás is, miközben te nem is sérülsz szinte semmit bármivel ütnek vagy lőnek. Úgy érzem az easy nehézséget kissé elbaltáltázták mivel a story és az easy köztt egy mariana árok van, mí az easy és a medium között egy kis folyóka talán. A hard meg ultra hard-ot meg sem néztem, nekem már a medium is ultra hard volt.

horizon_zero_dawn_complete_edition_20180114122922.jpg

De kanyarodjuk vissza még a katlanokhoz egy kicsit. Csak nekem tűntek ezek hihetetlenül hasonlónak a Mass Effect Andromeda Vaultjaihoz? Mind funkcióban mind dizájnban szerintem több a hasonlóság mint ami véletlen egybeeséssel magyarázható lenne. Tényleg csak nekem tűnt ez fel?

Ami a grafikát illeti nehéz szívvel de be kell vallanom, hogy ez az egyik legjobban kinéző játék amit az utóbbi időben láttam. Hogy ez miért baj? Hát azért mert ez egy koznol játék, ami egy viszonylag gyenge hardveren fut. Ha ez így tud kinézni, akkor PC-n ennél már rég sokkal szebbnek kéne lenne a játékoknak. Mi van a PC fejlesztőkkel, a kezükön ülnek? Az egyetlen játék ami felveszi a kesztyűt ezzel az a Ghost Wildlands.

Ami még említésre méltó része a játéknak az a zenei aláfestés. Nem szól állandóan, de ahol igen, ott nagyon passzol, és rengeteg plusz érzelmi töltetet ad az eseményeknek vagy felfedezéseknek. Sajnos hangmérnöki, vagy inkább dizájn szempontból van egy két hiba. Pl Aloy néha motyog felfedezés közben hasznos megjegyzéseket, amit sokszor elnyom vagy az aláfestő zene, vagy az éppen lejátszott hangfelvétel, így lemaradtam sokról ezek közül. Ami még nagyon zavart az a Mass Effect-ből lopott feleletválasztó alkalmazása. Nem az a baj, hogy ellopták, mert ami jó, és bevált azt érdemes utánozni, hanem hogy ok nélkül alkalmazták. Mivel a legtöbb párbeszéd a játékban úgy tűnik konkrét sorrendel bír, és ha a 2. választ nyomod meg először akkor értelmetlen lesz az egész beszélgetés. Nagy részük csak akkor értelmes ha megfelelő sorrenden mész végig a lehetőségeken. Nem értem ha nem úgy írták meg a szöveget, hogy véletlenszerű sorrenden is legyen értelme, akkir mi a fészkes fenéért tették bele a választási lehetőséget a játékba?

De még ez sem zavart annyira mint a nyamvadt lootbox-ok. A játékban az összes loot és quest jutalom random tartalmú lootbox formájában érkezik. Ez szerintem egy ordenáré baromság. Egy normális RPG-ben a küldetések teljesítését általában valami egyedi dologgal szokták jutalmazni nem egy láda random szeméttel. És ha ez még nem elég, még a játékban levő kereskedők is árulnak ilyeneket. Ki a fene venne zsákbamacskát? Én egyszer sem vettem ilyet az biztos és nem is fogok, még így sem hogy itt nem fizetős. Úgy értem nem kell valódi pénzt adni érte.

A játék mindössze 44 óra. Azért mindössze, mert nekem legalább a duplájának tűnt, annyira untam már a végeláthatatlan harcokat. Ami az első 10 órában jó móka volt a végére már csak azért csináltam, hogy minél gyorsabban lezárhassam a történetet.

horizon_zero_dawn_complete_edition_20171230161311.jpg

Van egy bizonyos küldetés a játékba ami tipizálja mindazt ami manapság baj az RPG-kben levő küldetésekkel. Van egy bunker ahol el van zárva egy régi páncél, és ahhoz hogy bejuss hozzá kell neked két energia cella, amikor ezekkel megvagy bemész, közli a játék, hogy tök jó, de most még hozz hármat, ahhoz hogy ki is tud venni a páncélt. Na elmész az anyád valahol vár. Hagytam is a francba az egészet, szórakozzon azzal aki hagyja magát az a pimasz dizájner aki ezt belerakta a játékba. Ez már majdnem a középső ujj virtuális felmutatás a játékosnak.

+

  • Grafika
  • Történet
  • Alapötlet
  • Zene
  • Helyszínek
  • Felfedezés


-

  • Nincsenek szerethető karakterek, ill akik vannak olyan kis időt töltenek a játékban, hogy nem igazán alakul ki komolyabb kötődés hozzájuk mint pl egy Mass Effect-ben.
  • egyedi tárgyak hiánya
  • lootboxok
  • az easy nehézségi szintet távolabb tehették volna a mediumtól kicsivel
  • AI néha idióta (bár többször csak ezt kihasználva sikerült legyőznöm egy két nehezebb ellenfelet, de ettől még hiba)
  • a vadászat szórakozásból hamar nyűgbe fordul
  • ha csata közben elfogy a lőszerkészítéshez az alapanyagod nagyon megszívtad
  • párbeszédek említett gondja
  • lehetne több felfedezés és kevesebb harc



Pontozda:

grafika: 9/10
alapötlet : 8/10
megvalósítás: 9/10
történet: 9/10
hangulat:10/10
játékmenet: 6/10
irányítás: 4/10 (kontrolleres játék alapból nem kaphat nálam 5-nél többet)

összhatás: 8/10

Az első 5-6 óra alapján simán év játékának tituláltam volna, (legalábbis az előző évének) de ahogy haladtam előre lassan csökkent a lelkesedésem. Így is nagyon jó játék, csak lehetett volna jobb is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr2613703860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
kritikák
süti beállítások módosítása