kritikák

2017. április 20. 19:54 - Mumia

Mass Effect: Andromeda (2017)

Miért veszélyes a falka szellem?

masseffectandromedaboxleak.jpg

Már majdnem leírtam teljesen a játékot, az alapján hogy mekkora botrányt kerekítettek belőle a youtube virtuózok. De valójában csak néhány apróságba lehet belekötni a játékkal kapcsolatban, nincs vele semmi eget rengető probléma.
Ezt szerettem volna rögtön leszögezni, hogy a hihetetlen mértékű szardobálás ellenére ami érte, meg a sok negatív kicsengésű bemutató ellenére ez egy baromi jó játék. És nem csak a megszállott Mass Effect rajongó beszél belőlem, hiszen már annak is neveztek amikor megpróbáltam objektívan értékelni a játékot előzetesen más fórumokon.


Kissé félve indíottam el a játékot először (EU megjelenés előtt 1 nappal VPN trükkel), hisz az előzetes viszhangok alapján hatalmas pofára esésre számtottam. Amiből ráadásul volt már részem mostanában pl Mafia III, Dishonored II, igen ezeket is megvettem, de valszeg sosem játszom őket végig így ismertetni sem fogom őket itt.

Így aztán valójában meglepődtem azon hogy az első benyomások alapján igazán pozitív képett mutatott a ME:A. Méghogy alfa verziót adtak ki, meg totál játszhatatlan, stb, totális baromság mindegyik ilyen fekete-fehér kijelentés.

Már a karaktergenerálótól is előre féltem, mivel ez is kapta az ekét rendesen, hogy fúj ocsmányak az alap arcok amiből lehet választani, és amúgy sem lehet benne normálisat generálni. De hát emlékeim szerint, az összes eddigi Mass Effect játékban pocsékak voltak a kiniduló arcok a karakterkreálóban. Szóval miért most lett ez hirtelen átléphetetlen probléma?

Mindenesetre én néhány perc csúszka huzogatás után szebb karaktert tudtam csinálni, mint akármelyik eddigi Mass Effect-ben. Innentől fogva már tudtam hogy kb mennyire kell komolyan venni a véres szájú kritikákat.

Természetesen nem állítom hogy a karakter generátor fúdejó. Mert nem az. Néhány helyen még butább is mint a korábbiak, de engem jobban érdekel a végeredmény mint maga a folyamat. Ha olyan karaktert tudok benne készíteni ami kielégíti a saját kényes ízlésemet, akkor elégedett vagyok. És ezt simán teljesítette a játék.

A leges legtöbbet kritizált eleme a játéknak az animációk voltak különös képpen a mimika. És valójában el lehet mondan ezekről néhány keresetlen szót. Néhány párbeszéd során előfordultak nagyon fura szájmozgások vagy arckifejezések. Ami fura, hogy ezekből a legtöbb a játék elején fordult elő, Később egyre kevesebbet éreztem ezekből, még az 1.05-ös patch megjelenése előtt is. Ráadásul a patch javított is még a helyzeten. Szóval most már egyáltalán nem élmény romboló az animációk minősége. Teljesen vállalható. De korábban sem volt teljesen vállalhatatlan, csak volt 1-2 WTF momentum.

Amúgy is igen nehéz kizárólag a mimikára koncententrálni amikor a játék olyan környezeteket tár eléd hogy hú. Az első lépéseim az andromeda galaxisban fergetegesek voltak. Az az igazi felfedező érzés, mintha  elsőként érnél partot Amerikában. Az első epizódja a játéknak nagyon tömény és látszik, hogy mindent beleadtak a fejlesztők, hogy minél többször keresd az állad a földön. Ennek köszönhetően az elsőként meglátogatott planéta néz ki talán a legkülönlegesebben az összes közül.

A grafika kiváló, nem korszakalkotó, de az előző Bioware játékhoz képest (DA:I) ég és föld a különbség. Sajnos azért akad itt negatívum is a grafikával kapcsolatban. Illetve nem is konkrétan azzal de két ahhoz kapcsolódó dologgal:

  1. A legtöbb emberi szereplő arca egyszerűen csúnya. Nem grafikailag, hanem mintha konkrétan ronda embereket akartak tenni a játékba. Gondolom a politikai korrektség oltárán áldozva ezzel. Ez számomra baromi kiábrándító. Azért megy az ember egy játék világába hogy elszabaduljon a való világ szürke középszerűségétől. Én nem akarom hogy ott is kéményseprő Jenő és a zöldséges Rózsika szintű arcok vigyorogjanak rám. Igenis ennyi elrugaszkodás kell a valóságtól, hogy legalább a karakterek zöme legyen vonzó. De itt annyira átestek a ló túl oldalára hogy ennyi ronda ember a való világban sincsen.
    A legszembetűnöbb áldozata ennek a tevékénységnek az alap női karakter a játékban. Akinek a kinézete köszönő viszonyban sincs az elvileg modellként szolgáló hölgyével. Én az ő helyében jól be is berelném a fejlesztőket hogy ilyen ostoba fejű hörcsögképű valamiként reprezentálják a játékban. És ha már hörcsögképűről beszélünk az Asari-k akik elvileg a szépség megtestesítői voltak a korábbi játékokban is áldozatul estek ennek. Ráadásul ezek még klónok is amivel elérkeztünk a 2. problémához.

  2. Az összes idegen (értsd: nem ember) karakter megjelenítésére a játékban néhány kulcs szereplő kivételével egy azonos arc modellt használtak. Egyedül az arcfestés ami néha eltér, de ez édeskevés. Tehát egy fajhoz egy modell tartozik és kész. És ennek még a saját hajódon szolgálatot teljesítő Asari orvos is áldozatul esett, akinek közös az arca 625 másik társával a játékban. Elfogadhatatlan.

És ha már idgen karakterekről beszélünk meg kell említenem a hangmérnök munkáját  is. Vagyis annak hiányát. Rengeteg Krogan / Salarian / Angara karakter snassz mezei emberi hangon szólal meg. Mintha elfelejtették volna a felvett szövegeket megfelelően felefektezni hogy a fajnak megfelelő módon hangozzanak. Néhány karakter hangja abszolut rendben van, de sok másik meg úgy ránt ki a beleélésből mintha hátbavertek volna.

OK lépjünk túl rajta, nézzük a történetet. Először nem tűnt számomra túl érdekesnek, de szigorúan monoton növekvő tendenciát mutatva javul a játék folyamán, és a befejezés is teljesen rendben van szerintem. Annak pedig el sem tudom mondani mennyire örülök hogy a végén van rendes epilógus. Nem a nagy csúcspont után van vége mintha elvágták volna mint az összes eddig ME-nek. Hanem van lehetőség a nagy végső ütközet után reflektálni a karakterekkel, és még egy kellemes meglepetést is betettek annak aki 100% ra teljesíti az összes planétát.

A karakterekkel kapcsolatban is szkeptikus voltam eleinte, túl egyszerűnek, jellegtelennek tűntek, és ez csak a személyes küldetéseik elvégzése során / után változik sok esetben. Igen az ME2-höz hasonlóan megint vannak személyes küldetések minden csapattaghoz. De az esetleges kihagyásuk nem jár olyan következményekkel mint ott, habár én mindet megcsináltam így ezt csak feltételezem. Ami probléma hogy ezek a küldetések csak nagyon sokára válnak elérhetővé a játék folyamán. Én majd 50 órával a kezdés után jutottam oda hogy megnyíljanak. Ami baromi hosszú idő arra, hogy valami kötődés alakuljon ki közted és a csapattagok között. Mert ez előtt tényleg szinte semmi nincs.

És ez a játék egyik nagy hibája a megfelelő tempó hiánya. Egyszerűen nem folyamatosan adagolja a mellékküldetéseket nem úgy nyílnak meg szépen sorban, hanem a fő történetszál bizonyos pontjaiban rádzútit egy tucat új küldetést teljesen egyszerre és kész. És ugyanez a hiba érinti az üzenetetket is. ME2, ME3 -ban folyamatosan egyesével kaptad az üzeneteket ahogy aktuálissá váltak.Itt ezek is a küldetésekkel együtt zúdulnak rád egyszerre. Van hogy 10 órán át semmi, majd BANG! 25 üzenet. Amit persze ezen a ponton kedve sincs az embernek mindet végigolvasni. Én sem tettem.

Említésre szorul még ez ellenfelek mesterséges intelligenciája is, ami szűk helyeken közelharcban jól működik, de nyílt terek esetében egyszerűen bizonyos távolság felett nem reagálnak megfelelően a játékosra. Ha elég távol vagy simán le lehet őket szedni mesterlövész fegyverekkel, meg sem próbálnak közelíteni. És ha megkerülve hátba támadod őket néha nem is vesznek tudomást rólad még akkor sem ha már egész közel értél.

Sokszor csak azért mentem közel hozzájuk mert ezeket a hibákat kihasználva túl egyszerű lett volna  a játék, ami amúgy is nagyon könnyű volt normal nehézségen. Szívem szerint insanity-n kezdtem volna neki, de olyan hangokat hallatak egyesek hogy sokkal nehezebb a játék mint a korábbiak és normalon is megizzaszt. Hát ez is hatalmas tévedésnek bizonyult. Jóval könnyebb Normal negézségen mint ME3.

És hogy letudjuk az utolsó negatívumot is, a bugok. Igen vannak hibák a játékban, sajnos nem is egy. Pl hogy néhány mellékküldetés egyszerűen meghülyül és teljesíthetetlenné válik. Vagy hogy karakterek a levegőben jelennek meg a játéktérben és onnan pottyannak alá, néha te magad is. De ez a hiba már a DA:I ben is megvolt szóval nem újdonság, habár itt mintha gyakrabban fordulna elő. Ezen kívül a többi hiba amivel én találkoztam említésre sem méltó apróság ami néha inkább vicces mint zavaró.

Ami a menüket és a kezelőfelelületet illeti láttam már rosszabbat. Ezt is sok kritika érte de szerintem teljesen vállalható. Jobb mint pl A fallout4 vagy skyrim menüi.

És meg kell említenem az űrrepüléses jeleneteket amik a patch előt átléphetetlenek voltak. De nem azért hogy ekézzem a játékot mert én imádtam ezeket. Egyetlen egyet sem léptem át a patch után sem. Sőt kimondottan zavart a "tab to skip" felirat a képernyőn. Szerintem nagyon sokat dobnak ezek a hangulaton. Így úgy éreztem, hogy tényleg az űrben repkedek és nem egy játékban ugrálok helyszínek között utazás nélkül. Még annyit javítottam volna rajtuk, hogy látszódjon a hajó híd is miközben ezek lejátszódnak. Úgy már 100% meglett volna a klasszikus Star Trek feeling.

A harc a játékban gyors és élvezetes (ha nem használod ki a fent említett apróságot). Páran találtak néhány túl erős képesség / feleszerelés kombinációt a játékban, de szerintem ez átlag játékost nem fog érinteni.  Állítólag 80-90-es szint felett elkezd elromlani az ellenfelek erőssége de erről nem tudok nyilatkozni, mivel a tejles játék 100% ra való végigjátszása során sem értem el még 70-es szintet sem.

Esetleg Új játék plusz módban lehet ennek jelentősége, de ez enegm sosem érdekelt. Mire végigjátszok egy játékot úgyis megunom a karakterem és szeretek tiszta lappal nekikezdeni újból nem pedig ugyanazon karakterrel ugyanazokkal a képességekkel.

Becsületére legyen mondva a játéknak hogy van olyan jó hogy szinte azonnal új játékot kezdtem benne, hogy megpróbáljam más karakterrel is legyűrni. Igaz most már rövdebb időket játszok vele de még mindig jól szórakoztat.

Ja még valami eszembe jutott a harc kapcsán ami nem tetszett, mégpedig a "kedvencek" renszdszer. Miszerint mindig csak 3 képességedet tudot egyszerre használni. Ha ezeken kívül akarsz mást át kell váltani egy másik kedvencek összeállításra, ami az összes számlálót az összes képességen nullázza, így semmit sem tudsz használni sokáig váltás után. Így szinte értelmetlen a váltás harc közben. És mivel amúgy is a legjobb  képességeidet tartalmazó módban fogsz játszani mindig. Így tök értelmetlen háromnál több képességre fejleszteni a játékban. És mivel kb 45-ös szintre az összes passzív és a három választott képesség is kimaxolható az egész szintlépés csak értelmetlen időpazarlássá válik onnantól.

A másik ami még nem tetszett azok a profilok. Mi szerint menet közben bármikor profilt válthatsz a játékban egyik pillanatban teknikus vagy majd egy váltás és már biotikus kommandó. Értem én hogy megmagyarázzák a történetben hogy miért van erre lehetőség, de akkor is elbaltázott dizájneri döntésnek tartom. Azért szeretem az RPG-ket mert bizonyos specializálódásra rá lehet menni bennük. De ha ida oda pingpongozhatsz különböző szakok között akkor az egész értelmét veszti és csökkenti az újrajátszások értelmét is.

Azt hiszem minden hiányosságát kiveséztem a játéknak jöjjenek pontba szedve a legfontosabbak.


+
  • Grafika
  • Harc / játékmenet
  • Történet
  • Valódi epilógus
  • Kalandozás / felfedezés érzete
  • Újrajátszhatóság
  • Tempótól fuggően 60-90 óra befejezni ha minden komolyabb mellékküldetést teljesítesz.
  • Jóval kevesebb gyűjtögető feladat mint DA:I-ben
-
  • Mimika néhol
  • Csúnya arcú emberek (és Asarik)
  • Néhány pocsékul megírt bárbeszéd "My face is tired"
  • Klónozott arcú alienek.
  • Bugok
  • Profilok / Kedvencek rendszere
  • Néhány deus ex machina momentum a történetben
  • Tempó (10 óránként egyszerre rád zúduló küldetések és üzenetek)
  • Azért még mindig akad 1-2 gyűjtögető quest.
  • Mi a fenéért nem közölte a játék velem, hogy a T betű lenyomásával azonnal visszatérhetsz a Nomad-ból a Tempestre bárhol is vagy a térképen.

Pontozda

grafika/megvalósítás: 6/10
történet/hangulat: 9/10
játékémenet/irányítás: 8/10

összhatás: 7/10

A játék simán megért volna egy erős 8-ast ha nem lett volna az a pár hiba. Ennek ellenére remek játék, azoknak a hibáknak a csorda szellemnek köszönhetően sokkal nagyobb feneket kerítettek mint amennyire valójában érdemesek lettek volna. Persze a legtöbb megfogalmazott kritika jogos valamilyen szinten, de ezek a hibák / hiányosságok nem egy vákumban léteznek hanem egy olyan játékban ami egy hatalmas világot tartalmaz és tucatnyi remek dolgot nyújt ezeken kívül ill ezek ellenére.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://madblog.blog.hu/api/trackback/id/tr512440959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
kritikák
süti beállítások módosítása